Kompetensförsörjning

Sveriges konkurrensfördel är ett högteknologiskt kunnande. Tillgång till rätt teknisk kompetens är helt avgörande för företagens möjlighet att växa och investera i Sverige. Många av Teknikföretagens medlemmar har svårt att hitta den kompetens de behöver för sin verksamhet och för att Sverige ska kunna vara världsledande inom nya teknikområden. De snabba teknikskiftena gör att allt fler kommer att behöva bygga på sin kunskap under yrkeslivet.

Kompetensförsörjning
"Utbildningssystemets förmåga till anpassning och utveckling för att möta kompetensskiften kommer att vara avgörande för konkurrenskraften."
Maria Rosendahl
Enhetschef Kompetensförsörjning och digitalisering
Kompetensförsörjning
"Det behövs en strategi för talangattraktion som utgår från att det råder internationell konkurrens om högkvalificerad arbetskraft."
Li Ljungberg
Expert Kompetensförsörjning


Prioriterade frågor inom Kompetensförsörjning och utbildning


Senaste nytt


Om fokusområdet

Teknikföretagen arbetar för att: 

  • Alla gymnasieprogram ska ge grundläggande högskolebehörighet utan att detta måste väljas till.
  • Staten med ekonomiska incitament stimulerar högskolor och universitet att i samverkan med arbetsmarknaden utveckla och genomföra utbildningar.
  • Högskolor och universitetet får ett uppdrag med särskild finansiering för livslångt lärande och vidareutbildning av yrkesverksamma. Utökade satsningar för utveckling av flexibla kurser som riktar sig mot yrkesverksamma inom industrin behövs också.
  • Regeringen tar fram en nationell strategi för talangattraktion för att säkerställa att Sverige kan attrahera kompetens internationellt.
  • Staten satsar på teknik- och matematikundervisningen i grundskolan. Det är två viktiga områden för att bredda rekryteringsbasen till tekniska utbildningar.

Digitaliseringen är den faktor som påverkar teknikindustrins kompetensförsörjning i störst utsträckning. Företagen levererar allt mer tjänster och det blir ett större mjukvaruinnehåll i traditionella hårdvaruprodukter. Varor och produktionssystem blir uppkopplade och ihopkopplade. Artificiell intelligens, autonoma system och elektrifiering är några framträdande teknikskiften som påverkar utvecklingen och behovet av kompetens i stor utsträckning, likaså företagens och politikens fokus på hållbarhet och klimat.

Det svenska utbildningssystemet behöver hålla genomgående hög kvalitet - från grundskola till högskola. Oavsett bostadsort eller bakgrund ska alla barn, ungdomar och vuxna få likvärdiga möjligheter till en bra utbildning. Utbildningarna behöver i högre utsträckning dimensioneras efter arbetsmarknaden och utvecklas i nära dialog med näringslivet. Att separera gymnasieutbildningarna i två kategorier, om det är ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program, är förlegat. De industriinriktade yrkesprogrammen borde ge grundläggande högskolebehörighet utan att detta måste väljas till. Dels för att dessa kunskaper behövs för de arbeten som väntar efter gymnasiet dels för att inte skapa återvändsgränder utan istället underlätta för vidare studier längre fram.

Möjligheterna att vidareutbilda sig via det offentliga utbildningssystemet efter avslutade högre studier är idag begränsade. Utbildningsystemet behöver utvecklas mot ett livslångt lärande. Vi ser att behovet av kontinuerlig vidareutbildning inom exempelvis nya teknologier samt större utbildningsinsatser för anställda kopplat till teknikskiften bara kommer att öka.

Den stora bristen på kompetens inom vissa områden gör att många företag också rekryterar kompetens inom teknik och IT från tredje land. Här behövs både förändringar i regelverk och ändrade myndighetsuppdrag för att detta ska fungera bättre.

Många unga är intresserade av klimatfrågor och problemlösning och det finns därmed potential att få fler att välja tekniska utbildningar. Men redan till gymnasiet har många tyvärr valt bort teknikinriktade utbildningar på grund av till exempel dåligt självförtroende i matematik, könsnormer eller snäv bild av teknik.


Fler ingenjörer!

Fler behöver välja att bli ingenjör och ingenjörsutbildningen ska hålla en hög, internationell nivå. Teknikföretagen vill därför att Sverige ska satsa mer på ingenjörerna. 

Bakgrunden är den stora bristen på ingenjörer inom industrin. Inom teknikindustrin uppger hela 75 procent att de har svårt att hitta medarbetare med relevant högskoleutbildning. Kompetensbristen bildar en flaskhals i hela ekonomin. I många fall finns teknik och investeringar på plats, med de som faktiskt ska göra jobbet finns inte. Problemet blir särskilt tydligt i den gröna och digitala omställningen där det behövs ingenjörer med rätt spetskompetens. 

• Teknikföretagen föreslår att ersättningarna till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar höjs ytterligare och att man omfördelar resurser till samhällsviktiga utbildningar som har hög etableringsgrad på arbetsmarknaden och hög efterfrågan från näringslivet. 

• För att göra ingenjörsutbildningarna mer attraktiva och samtidigt öka genomströmningen på dem, vill Teknikföretagen möjliggöra för den som tagit examen från en ingenjörsutbildning att inom rimlig tid skriva av delar av sina studieskulder.  

• Teknikföretagen vill också se att en nationell STEM-strategi (Science, Technology, Engineering, Mathematics) innehåller åtgärder som får snabb effekt, har långsiktiga mål och en handlingsplan för insatser i hela utbildningssystemet.  

De tre satsningarna syftar till att öka antalet ingenjörer och skapa incitament för fler att söka en ingenjörsutbildning. 


Utbildningssystemet


Arbetskraftsinvandring


Kompetensutveckling & omställning


STEM


Unga & Teknik


Fortbildning &
omställning